Uitbreiding kade Harelbeke
Op donderdag 30 mei 2024 werd de vernieuwde en verlengde kaaimuur langs het Kanaal Bossuit-Kortrijk officieel in gebruik genomen. Deze renovatie omvat zowel de versteviging en verlenging van de bestaande kade van Devagro als de aanleg van een nieuwe openbare kaaimuur. Deze publiek-private samenwerking heeft als doel bedrijven te stimuleren gebruik te maken van de binnenvaart, een duurzamer alternatief voor wegtransport.
De Vlaamse Waterweg financiert 80% van de infrastructuur terwijl Devagro 20% bijdraagt en verantwoordelijk is voor de uitrusting van de kade en laad- en losinstallaties. In ruil verbindt Devagro zich om over een periode van tien jaar een vaste hoeveelheid goederen via de waterweg te transporteren. Door de samenwerking tussen de overheid en een private partner wordt niet alleen de infrastructuur verbeterd, maar krijgen ook andere bedrijven de kans om gebruik te maken van de binnenvaart. Dit project is een stap richting duurzamer en efficiënter goederenvervoer.
Binnenvaart optimaal benutten
In Harelbeke werd 120 meter bestaande kaaimuur verstevigd en verlengd tot een totale overslaginfrastructuur van 270 meter. Een centrale zone van 90 meter is gereserveerd als openbare kade, geschikt voor klasse IV-schepen. De totale kostprijs van het project bedraagt 2,5 miljoen euro.
De uitbreiding van de kade in Harelbeke met 150 meter extra stelt Devagro in staat om de binnenvaart optimaal te benutten voor de aan- en afvoer van materialen, zoals zanden, gronden en schroot. Een recent project waarbij 40.000 ton aan granulaten via de binnenvaart werd vervoerd, illustreert het milieuvriendelijke karakter van deze transportmethode.