Optimaal hergebruik van materialen
Voor de aanvang van de werken heeft Devagro zorgvuldig onderzocht hoe de afbraakelementen, met name de betonstructuur, op een optimale manier hergebruikt konden worden in wegeniswerken. Het afgebroken materiaal werd succesvol hergebruikt in de fundering van de wegenopbouw. Daarnaast is de infiltrerende riolering omhuld met betonpuin, afkomstig van de afbraakwerken. Als kers op de taart werden de betongranulaten geoptimaliseerd en verwerkt in het wegenisbeton. Een mooi voorbeeld van circulariteit in de bouw!
Minimaal grondverzet
Uiteraard werd er bij dit project zorgvuldig rekening gehouden met een minimaal grondverzet. De volledige site werd geanalyseerd en er werd een plan opgesteld om het transport tot een minimum te beperken. Dankzij deze aanpak werden 350 opleggers op de baan uitgespaard, wat overeenkomt met zo’n 10.000 ton die optimaal hergebruikt kon worden ter plaatse.
Innovatieve waterhuishouding
Een belangrijke uitdaging in dit project was het behoud van een solide wegstructuur, terwijl zoveel mogelijk regenwater wordt opgevangen en geïnfiltreerd. Om dit te realiseren is gebruikgemaakt van infiltratiekolken en een drainage onder de wegenis. Daarnaast werd een drainerende hoofdriool aangelegd dat water naar de omgeving afvoert. Tot slot kan de fundering onder water worden gezet, waardoor slechts één keer om de 100 jaar geloosd hoeft te worden op het openbaar rioleringsnet.
Het DNA van Devagro
Dit project sluit naadloos aan bij het DNA van Devagro, waarbij de verschillende afdelingen een cruciale rol hebben gespeeld. Team Afbraak nam de sloop van het voormalige slachthuis voor zijn rekening, terwijl Team Saneringen de nodige saneringswerkzaamheden uitvoerde. Vervolgens voerde Team Infra de wegeniswerken uit met ondersteuning van onze eigen betoncentrale (Team B&R).
Dit project bood Devagro opnieuw de mogelijkheid om zich te onderscheiden als een innovatieve aannemer, een ontzorger voor de klant en een constructieve partner van het ontwerpbureau.